A Reconstruction of Codes

Konzeptionelle fotografische Arbeiten von André Pinkowski

 

Das fotografische Projekt setzt sich mit der oft mehrdeutigen Beziehung zwischen Fotografie und Text auseinander und analysiert dessen Verwendung in der Beschreibung von tatsächlichen oder metaphorischen Erlebnissen in unser direkten Umwelt. Fotografien, die ursprünglich für den Massenmarkt produziert wurden, wie z.B. Schnappschüsse von Paris Hilton, Ophra Winfrey und anderen Persönlichkeiten, wurden anhand eines speziell entwickelten mathematischen Algorithmus auf bestehende Farbwerte in digitaler Form analysiert und rekonstruiert.
Jede daraus entstandene neue, visuell abstrakte Konstruktion resultiert in einem Bild, welches die ursprüngliche Intention überschreibt und somit lediglich die originalen Bildunterschriften als Referenz zum Originalfoto verweisen.

An examination of the fragile and often ambiguous relationship between photography and text, and the ways in which they are employed to create either factual or metaphorical descriptions of the world around us. For ‘A Reconstruction of Codes’ Andre Pinkowski’s source images were initially produced for the mass media market. All images were acquired in one day in 2008 from a leading celebrity picture agency selected from their ‘most recent images’ section featuring celebrities such as Oprah Winfrey and Paris Hilton. The photographs have been digitally analysed using a specially commissioned algorithm. This software, written by Dr. Sophie Triantaphillidou at the University of Westminster, reorganises each image based on the existing colour values. Each reconstruction results in a new image eradicating any previously intended meaning.
Andre Pinkowski’s uncompromisingly abstracted images keep their original captions which in turn become the obvious carrier of meaning. Only by reading the captions is the viewer able to attempt to visualise the original images.